Skip navigation

Astazi tocmai s-a incheiat atelierul de playwriting  tinut in mansarda de Geanina Carbunariu. In cele ce urmeaza voi scrie ce s-a intamplat la atelier pe zile pentru cei care au vreun interes pentru PLAYWRITING.

n572875086_2113962_1974

La atelier am participat vreo 10 oameni : Alex Fifea, Bogdan Georgescu, David Schwartz, Jean Lorin Sterian, Radu Dragomirescu, Radu Popescu, Madalina Dan,  Marghit Olteanu, Miruna Dinu si cu mine.  Adica multi regizori, un actor, un coreograf, si un playwriter. Mentinonez ca multi dintre regizori sunt ei insisi dramaturgi.

Ziua 1:

Discutam despre character driven play, plot driven play, theme driven play si language driven play.
Asignement: Scriem fiecare un monolog. In scena sunt doua personaje dintre care unul nu poate vorbi. Impedimentul nu e de natura fizica. Unul dintre personaje se simte foarte rau in spatiul in care are loc scena si ar vrea sa iasa. Sa le zicem THE TALKATIVE + THE UNCOMFORTABLE

La sfarsit citim fiecare, si incercam sa vedem la care din cle 4 drive-uri se afla scena noastra : character, plot, theme sau language?

Ziua 2
Asigmnent: Pe baza monologului THE TALKATIVE + THE UNCOMFORTABLE.  Facem schimb de monoloage. Fiecare continua sa scrie pornind de la monologul altcuiva oricare dintre urmatoarele trei variante:
a) ce s-a intamplat inainte de situatia din monolog
b) ce s-a intamplat dupa
c) o reinterpretare a  monologului

Eu de exemplu am contiunat monologul lui Marghit care a scris despre un drogat si un gamer. Monologul meu despre o despartire de proba a ajuns la Radu Dragomirescu.

Ziua 3.

Asignement: Pe baza monologului din prima zi, scriem IN ACTIUNI ce s-a intamplat inainte ca personajul sa-si inceapa monologul. Descriem ce se vede inainte ca ei sa inceapa sa vorbeasca. Personajele reactioneaza in relatie. Relatia e cea care duce actiunea mai departe. Scena ar trebui in mod ideal sa surprinda  resortul tacit care declanseaza monologul.
De bagat la cap pentru mine :  Din genul asta de exercitiu devine destul de clara distinctaia dintre conversatie si limbaj dramatic.

Pentru aprofundarea exercitiului citim impreuna si analizam piesa „MELODIA PREFERATA” de Xaver Kroetz. O piesa cu un singur personaj in apartamentul sau, total lipsita de dialog care insa te tine “hooked on”  fara probbleme. F*ing brilliant!

Piesa poate citita online sau descarcata de pe Liternet aici. Dupa ce am citit piesa ne impartim pe grupe si trecem la analiza piesei.
* O grupa cauta in piesa toate complementele de mod : adica cum face tipa fiecare actiune. Majoritatea coplementelor de mod gasite merg in directia meticulozitatii.
* O grupa inventariaza obiectele cu care interactioneaza personajul, cele cu care are o relatie speciala etc.

* O grupa investigheaza universul sonor si muzicalitatea obiectelor pe care le foloseste personajul

* O grupa inventariaza timpii piesei.

Ziua 4
Citim scena 1 din piesa “FAR AWAY” de Caryl Churchill. E o scena in 2 personaje: o fetita si matusa ei. In casa matusii se intampla lucruri ciudate… Sau poate e doar imaginatia fetitei. Noaptea tarziu fetita incearca printr-un joc al intrebarilor sa afle se intampla de fapt in coltul de paradis rural care pare a fi casa matusii.
Asignment: Stabilim punctele de turnura din piesa. In piesa personajele negociaza o realitate incerta: daca hambarul matusii este sau nu scena unor violente dubioase. Gasim momentele de fisura in relatia matusa-fetita care fac loc unei noi variante asupra misterului din hambar.

In fiecare punct al povestii ne oprim sa vedem ce am aflat si refacem istoria relatiei dintre cele doua personaje: matusa si fetita, si varianta la care s-au oprit.
De bagat la cap pentru mine: Informatia despre personaje se livreza singura din conflict.

Ziua 5
Asignement: Pe modelul scenei din FAR AWAY, scriem o scena intre 2 personaje dintre care unul incearca sa afle un secret pe care celalalt il pazeste. Sa le zicem CURIOSUL si SECRETOSUL. Geanina zice ca e ok daca putem sa scriem in asa fel incat CURIOSUL sa-si dezvaluie involuntar propriul secret.
Au ieshit vreo trei scene pe tema avortului.

Ziua 6
Ne concentram pe idea de personaj in situatie.

Citim o scena din piesa ATTEMPTS ON HER LIFE de Martin Krimp. E o scena compusa exclusiv din mesaje vocale primite pe robotul telefonic al unei fete pe care aflam ca o cheam Anne. Sunt mesajele acumulate de-a lungul a doua zile si nimic mai mult. Mesajele trimit fiecare in cu totul alta zona. Din anumite mesaje ai zice ca e artist din altele ca ar fi mafiot, din unele ca e putred de bogata si din altele ca traieste pe putinii bani ai parintilor.
Asignement: Din  toate mesajele astea noi trebuie sa reconstituim receptorul lor cumva. La inceput pare imposibil. E ca un puzzle care iese si nu prea. Grupam mesajele, incercam sa vedem care din mesajele primite de ea pe telfon vin din acelasi plan al vietii ei.

Ziua 7

Stabilim o tema de lucru pentru atelierul ce urmeaza. Inventariem teme si fapte diverse din presa ultimelor luni/ani. Cu greu reusim sa cadem de accord asupra unei teme care sa ne intereseze pe toti. In atelierul urmator  vom scrie fiecare cate o piesa de 10 minute pe tema mai larga a expatrierii.

De bagat la cap pentru mine: Decision making is slow and agonizig, especially among artists.

Anunțuri

5 Comments

  1. of se poate sa l uiti tu tocmai pe lorin

  2. Scuzeee, acum am bagat.

  3. multam, david. mi se ciobise ego-ul 🙂

  4. Lorinescu, mii de scuze. Nu stiu cum a fost posibil.

  5. uuu tare


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: